Затруднения в таебо

Когато започвате да упражнявате даден спорт, най-вероятно се сблъсквате с различни затруднения. Особено в началото тези затруднения могат направо да ви откажат, въпреки че реално са си съвсем преодолими с поне малко положителна нагласа. Ето някои затруднения, които срещнах или наблюдавах и моя начин за преодоляването им.

Граници на отговорността ми

Имайте предвид, че в образованието ми няма нищо медицинско или спортно. Единствено професионален медик и треньор може да ви дава професионални медицински и тренировъчни консултации. Аз не съм такъв — скромните ми предложения са от по-простосмъртно естество и заради опита си вярвам, че вършат работа, но е напълно възможно да греша. Не поверявайте здравето си на непрофесионалисти като мен, а четете критично и извлечете каквото намерите за добро за себе си.

Ритъмът

Таебо винаги се провежда на музика. Обикновено движенията са в ритъма на музиката. Рядко се среща треньор, при който движенията да излизат извън ритъм.

Ритъм: Не умея да улавям ритъм дори извън таебо

Немалко хора не умеят да улавят ритъм в музиката и да напаснат движенията си към него. Възможно е да изпитвате такъв проблем принципно (не само на таебо) — например ако нямате ясно усещане какво е ритъм; дали сте в ритъм; ако не успявате да танцувате ритмично вкъщи; или в дискотеката; ако не умеете да марширувате в такт.

Насока 1: Намерете треньор, на когото не му пречи да сте извън ритъм. Такива са рядкост, но има. Един мой приятел няма усещане за ритъм, но в течение на месеци посещавахме с него такъв треньор.

Насока 2: Дори да не е заради таебо, чувството за ритъм изглежда може да се развива съзнателно. Потърсете материали (например на английски намирам това: How to Develop Your Sense of Rhythm), които да ви помогнат да се научите да долавяте ритъм в музиката; да започнете да правите прости движения в такт с нея — например да потропвате с ръка по масата или с крак по пода; да правите и по-сложни движения в ритъм, например да ходите по улицата в такт с музика, която слушате от мобилно устройство. Предполагам, че постигнатото умение и усещането за “влизане” в музиката ще ви доставят удоволствие само по себе си и си заслужават дори само заради това; но едва след това се върнете към тае-бо.

Ритъм: Умея да долавям ритъм по принцип, но не и в таебо

Причината най-вероятно е, че още не владеете характерните движения, които вашият треньор включва в тренировката.

Насока: Напълно нормално е в началото да мислите твърде много за самото движение и да не ви остава време да го вместите в ритъма. Движенията се овладяват постепенно — в това няма нищо неочаквано, нито срамно. Опитвайте се да повтаряте движенията колкото можете. Дори само да пристъпвате от крак на крак и едва-едва да маркирате движенията, пак е нещо и имате шанс лека-полека да ги хванете. Едва когато се автоматизират, ще успеете да ги вместите в ритъма. Едва тогава ще можете и да подобрявате самите движения.

Ритъм: Треньорът прави движенията извън ритъм

Рядко, но има треньори, които правят движенията извън ритъм. Лично аз от 4 треньора попаднах на един такъв. При него първата серия с дадено движение се правеше на по-бавен ритъм; следващата — на по-бърз; после на още по-бърз; и всичко това — на една и съща песен, така че неминуемо по-голямата част е извън ритъма на песента. Това е подход на постепенно увеличаване на натоварването (и пулса). Възможно е това да има някакви тренировъчни предимства, не знам.

Насока 1: Ако това ви дразни прекалено, намерете си ритмичен треньор — повечето са ритмични.

Насока 2: Приемете го като задача да научите мозъка си да се изолира от фоновия музикален ритъм и да влиза в независим от музиката ритъм. Аз поне възприемам тази задачката като подобна на това да пея втори глас, без да се обърквам от основния глас; или да разговаряте с приятел, докато край вас работи телевизор.

Треньорът нарича движенията с непознати думи

В таебо се ползват движения от бокс и таекуондо и те си имат имена.

Дори ако треньорът нарича движенията с непознати думи (прав удар, ъпъркът, кроше, мае гери, йоко гери…), надали ползва повече от 10 странни думи.

Насока: Не се паникьосвайте, не сте на изпит. За 2-3-4 месеца все ще научите думичките и без да се напрягате, а дотогава просто копирайте доколкото можете движенията от треньора и другите трениращи.

След тренировка имам мускулна треска

Ако за пръв път спортувате активно, най-вероятно ще имате мускулна треска след тренировката, която може да продължи и дни.

Мускулна треска можете да получите и ако сте прекъснали тренирането за 2-3 седмици и започнете отново — но тогава ще трае по-малко и няма да е толкова остра и продължителна.

Насока: При първите 2-3 тренировки вземете разтворим (за да не дразните стомаха) аспирин час преди тренировката. Това ще ви спести напълно или отчасти мускулната треска след тренировката.

Мускулна треска можете да получите и при някакво необичайно натоварване на тренировката.

Насока: Не знам 🙂 Изтърпете или пак пийте разтворим аспирин, макар и след тренировката — преди нея едва ли ще знаете, че ви чака необичайно натоварване.

Вече тренирам няколко седмици и все ме боли нещо

Аз започнах да тренирам на 36 години и ме боля “нещо” през първите 3 месеца. Изглежда едва тогава тялото ми доби достатъчно тренинг, за да изчезнат болките.

Насока: Ако болката ви безпокои сериозно, потърсете лекарски съвет дали става въпрос за травма. Но имайте предвид и следващата насока.

Насока: Ако болката ви НЕ Е свързана с травма — потърпете. Много е важно да не се откажете през този критичен период. Направете услуга на тялото си и потърпете. В края на третия месец при мен вече се забелязваха различни подобрения в тялото (по-малко мазнини, наченки на релеф, подобрена издръжливост) и някъде там спряха и болките.

Треньорът твърде често минава към ново движение

Треньорите най-често подават едно движение и то се повтаря 8-10 пъти (или няколко по 8-10 пъти).

При някои треньори има последователности от движения, в които има смени. Пример прав удар + прав удар + ритник напред, после прав удар + прав удар + ритник настрани и т.н. — на всеки два прави удара треньорът съобщава по едно “изненадващо” движение и понякога човек не успява добре да се подготви.

Насока: Не се дразнете. Приемете го като успоредна тренировка на ума и едва с такова отношение се постарайте да автоматизирате превода от думата на треньора към движението на тялото. Каквото не успеете — само маркирайте или направо пропуснете. След месеци ще стигнете до степен, в която объркванията ви ще са рядкост.

Треньорът поправя движенията ми

Дразните ли се? Недейте:

Насока: Това е велико! Заради няколко най-вероятни причини:

  • На треньора му пука за вас
  • Треньорът е преценил, че вече сте добили известен автоматизъм в движението, че сте го овладели донякъде
  • Треньорът е преценил, че имате способност да изгладите някоя тънкост в движението, да го научите по-добре, да си подобрите техниката

Разбира се, има вероятност треньорът просто да се опитва да ви унижи :D, но силно се съмнявам случаят да е такъв. От всичките 4 треньори, които съм видял, нито един не съм виждал да постъпва така.

Треньорът ме окуражава да правя нещо, от което ме боли

Работа на треньора е да иска от вас повече и целта е да имате все по-добра и по-добра кондиция. Затова треньорът ще иска разни “досадни” неща от вас — да удряте по-силно, да си вдигате крака по-високо, да правите повече повторения и т.н. Обикновено е изключително полезно да се стремите да правите исканото.

В същото време треньорът не може да влезе в мозъка ви и да усеща тялото ви вместо вас. Трябва да се учите да се вслушвате и усещате тялото си и да се стремите към повече, но без да прекалявате. Ако се травмирате, последствията ще ги търпите именно вие.

Насока: Когато решите, че искате да опитате “повече”, правете го постепенно. Ако успявате да ритате напред само на нивото на кръста, а треньорът иска до нивото на главата, не се насилвайте да го правите изведнъж. Направете няколко удара както можете. После още няколко с пет сантиметра по-високо. Ако не усещате проблем, пробвайте с още пет сантиметра нагоре и така, докато усетите проблем. Спрете се на нивото, в която усещате някакво затруднение, но не и опасност от травма. Прекарайте един месец на това ниво и щом нивото ви стане удобно, едва тогава опитайте още няколко сантиметра.

Преразтегнах се или се травмирах по друг начин

Аз си преразтегнах крака при опит да ритна с левия крак отведнъж твърде високо — с 15 сантиметра над дотогавашното ми ниво.

Насока: Пропуснете 1-2 тренировки. После тръгнете отново, но не подлагайте крака на разтягане за 2 седмици. Правете с него нещо друго, което не изисква разтягане — например вместо да ритате напред или настрани, просто вдигайте сгънато коляно нагоре . Така пак тренирате, но безопасно, вместо да мързелувате.

За да не се случва никога вече: Старайте се да се разтягате по-продължително, например със свое начално разтягане преди треньорът да започне часа. Когато дойде ред да правите същински упражнения с разтягане, например ритане напред, винаги започвайте само до нивото на сигурното удобство. С напредването на тренировката вдигайте нивото само с по няколко сантиметра и внимателно следете за сигналите на тялото.

Дори да имате някаква постоянна травма, която не ви позволява да ритате високо с единия или двата крака; или пък ако не можете да клякате до долу заради болки в колената и каквото и да било — попитайте треньора за идеи, така че да намерите баланса или някакво заместващо движение за себе си, за да го правите колкото и както можете, без да влошавате травмата, но и без да мързелувате.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s