Знакът на Човека, който се смее

laughing_manЧовека, който се смее е герой от нишката Stand Alone Complex (Синдром на единака) на японската анимационна поредица Ghost in the Shell (Дух в обвивката).

Човека, който се смее, е хакер експерт, който освен всичко друго умее в реално време да манипулира сигнала от всяка електронна камера така, че да монтира върху лицето си анимиран знак. По този начин запазва самоличността си в тайна дори когато някоя камера го снима наживо в ефир.

Той извършва редица действия, за да осветли пред обществото разни властови конспирации и корупция в правителството.

В света на филма, с появата си Човека, който се смее и неговия знак стават адски популярни. Хората го подкрепят и имитират, възниква цяла субкултура или движение. Знакът му се превръща нещо подобно на това, което напоследък е маската на Ви от “В като вендета” в нашия свят.

“Нашите” във филма са малкият екип на тайния Девети отдел на японската ДАНС. Девети отдел се опитва да разкрие самоличността и мотивите на Човека, който се смее. Отделът току си помисли, че вече е разкрил Човека, който се смее, но всеки път се оказва, че са попаднали на негов имитатор. В крайна сметка истинската самоличност на Човека остава загадка.

Под “синдром на единака” се има предвид явлението, при което различни хора извършват със собствена мотвация иначе несвързани, но наглед съгласувани действия под влияние на обща за тях популярна идея.

Прозвището на героя е взето от едноименния разказ на Селинджър.

Авторите на филма са поискали от проектанта на знака да прочете разказа на Селинджър и да разработи проекта си според текста, като добави и следното изречение от романа “Спасителят в ръжта” на Селинджър:

“I thought what I’d do was, I’d pretend I was one of those deaf-mutes.”
“Смятах да се преструвам на глухоням.”

По-късно проектантът на логото Пол Никълсън казва:

В началото текстът ми звучеше безсмислено, но след като изгледах поредицата, проумявам колко много подхожда на героя.

Знакът има вида на ухилено лице с бейзболна шапка, понеже в разказа на Селинджър историята се върти около две момчета, които освен всичко друго играят бейзбол.

Синдромът на единака може да се сравни с възпроизвеждането на серийни убийства или терористични атаки от независими имитатори. Даден инцидент например привлича общественото внимание и определен тип хора “яхват вълната” или я припознават за своя. Явлението става доста ярко, когато е резултат от популярни политически или религиозни вярвания, но може да се появи и заради засилено медийно внимание. Например даден пожар може да е чисто и просто резултат от злополука. Ако обаче определен тип хора повярват, че пожарът е бил предумишлен, тогава нараства заплахата от бъдещи предумишлени пожари, понеже при “нужда” да се саморазправят с някого, престъпниците са “предварително заредени” с (несъзнателно предразположени към) идеята за умишлен палеж, и е по-вероятно да им хрумне именно този начин за саморазправа, вместо друг начин.

Това, по което синдромът на единака се различава от имитирането е, че всъщност няма истински оригинал. Достататъчно е в обществото да има слух, че оригинал съществува и да има легенда за негови действия. Оттук нататък членовете на обществото биха били склонни да имитират легендата, вярвайки в истинността ѝ.

Това би могло да се оприличи и на социална истерия, базирана само на слух, но достатъчно силна, за да размести социални пластове и да доведе до значими промени в обществото.

Има сходства и с идеята за мемите, както и с подобията от втори ред (Second-order simulacra). Подобие от втори ред имаме например при символите, изображенията, статуите — те не могат да предадат изцяло реалността, но все пак са израз на нещо реално, което знакът или символът не може да побере в себе си. Идеята се свързва и с различни конструкции в областта на социалната психология.

Има мнение, че начинът, по който авторите на филма използват краткия разказ на Селинджър “Човека, който се смее”, може да се схваща като ключов елемент в историята, жив пример за подобие от втори ред — във филма популярността на Човека, който се смее, засенчва тази на оригиналния разказ на Селинджър.

В един по-късен филм от поредицата идеята е доразвита в друга посока — антагонист на име Года (вероятно намек за английското God, Господ) иска да предизвика революция. За целта изкуствено създава легенда — изкривява определени факти, които умишлено подава като “теч на информация” към Девети отдел на японската ДАНС и така предизвиква някакви действия от тяхна страна. Успоредно с това Года манипулира страховете на определена социална прослойка. В резултат на всичко това се появява серия от терористични атаки, както и терористична организация. Разследването обаче показва, че атаките не са свързани помежду си, а атакуващите са независими един от друг, макар да изглеждат част от голям заговор. Свързва ги само знакът на Човека, който се смее. А самият знак е пуснат от Года в употреба в обществото като част от изкуствената легенда. Терористите са съвкупност от хора, които са припознали легендата за своя и действията им са само привидно съгласувани, понеже всеки от тях всъщност има своя собствена мотивация под влияние на идеята за революция, чието семе е заложено от Года.

Този текст взема основата си от статията в англоезичната Уикипедия за Човека, който се смее. и е писан през юни 2014 г. 

От себе си мога да завърша този шантав кръг от идеи с тази, че дори не е необходимо да има мозък като Года, който да измисли легендата. Достатъчно е тя да витае във въздуха просто защото с времето в обществото е ферментирала дадена идея. Вече е назряло времето за опит тя да се реализира, за да се подобри качеството на живот.

А за знака се сетих покрай духа на протестите срещу правителството на Пламен Орешарски.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s